Thursday, May 12, 2016

Reasons ?





May peace be upon you.
"Don't get carried away with your problems. Allah won't burden you to the extent you can't hold it no more."
 Allah sayang aku. Sebab tu dia uji. Dia rindu nak dengar suara tangis aku memohon ampun dan petunjuk. Selama ni aku leka. Alpa. Aku tak tahu apa yang aku cari. Sebab ? Mungkin ya.

Ya. Aku memang seorang yang mendesak. Selagi aku tak dapat jawapan yang aku nak, selagi tu aku akan cari.

Resistance of air in the lung is the highest in the smallest airways - False (Medical & Dental student mesti familiar sangat dah dengan soalan true false macam ni)
Kenapa false ? Selagi aku tak dapat jawapan nya selagi tu aku tak akan puas hati. Ya. Setelah berhempas pulas mengoogle (tak. aku tipu je. Dr. yg bagi jawapan), aku akhirnya dapat jawapan.
Resistance of air in the lung is NOT the highest when in the smallest airway sebab even the airway is small, ia branched. Yes I know. Smallest airway has smallest radius and are expected to have the highest resistance. Meaning airway kat sini ialah bronchiole. TAPI sepertimana yang kita tahu bronchiole ni bercabang and it is also arrange in parallel. So resistance of air tak tinggi pun. Air can still pass easily.

Saje share apa aku belajar harini. Ye, dental student also learn about lung. Kalau kau rasa kau nak amik dentistry sebab nak skip all those medical stuff and learn only about gigi, memang kau silap. Kau tak kan dapat lari daripada semua ni.

Reasons ? Aku dah dapat jawapan yang aku cari selama ni. Terima kasih awak :)
Tenang ? Mungkin ya. Sedikit.
Dan mungkin juga tidak.
Maafkan ? boleh.
Lupakan ? InsyaAllah tak.
Semua benda yang jadi aku akan jadikan pengajaran. Yang manis, aku simpan. Yang pahit, aku telan.
"What you give, you'll get back" :)
Apa pun. nama awak akan sentiasa ada dalam doa saya.
Terima kasih MSZ

No comments:

Post a Comment